Urodził się w małej kaszubskiej wiosce Smołdzino, nieopodal Kartuz, gdzie ojciec Władysław podjął pierwszą po wojnie pracę jako nauczyciel i kierownik szkoły. Po przeniesieniu się rodziny w roku 1949 do Osowy (obecnie dzielnica Gdańska) ojciec jubilata buduje w tej miejscowości szkołę podstawową, do której młody Józef uczęszcza. Po ukończeniu w roku 1959 szkoły podstawowej rozpoczyna edukację w Państwowym Liceum Muzycznym w Sopocie w klasie oboju prof. Erwina Gassana. Przez krótki czas klasę oboju prowadzili również I oboista i rożkista Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej Romuald Buczkowski oraz I oboista Filharmonii w Szczecinie Andrzej Bednarczyk, który przygotował młodego oboistę do dyplomu (z wyróżnieniem). Zaraz po dyplomie Liceum w roku 1964 podpisuje pierwszą w życiu zawodowym umowę na wykonanie partii oboju w sztuce „Krakowiacy i górale” wystawioną przez Teatr „Wybrzeże”.

W roku 1968 student roku dyplomowego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Gdańsku z klasy oboju prof. Erwina Gassana – Józef Raatz, podpisuje umowę o pracę z ówczesnym dyrektorem artystycznym Jerzym Katlewiczem na stanowisko I-go oboisty orkiestry. Po ukończeniu Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej związał się na stałe z zespołami Opery i Filharmonii Bałtyckiej. W roku 1970 bierze udział w Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Kameralnej w Gdańsku i uzyskuje dwie III nagrody: w kategorii Tria oraz w kategorii Kwintetu.

Józef Raatz w ciągu 52 lat pracy artystycznej wykonał kilkaset koncertów kameralnych, grając w zespołach stworzonych i prowadzonych przez siebie: Gdańskim Trio Stroikowym, Gdańskim Kwartecie Obojowym, Gdańskim Kwintecie Dętym, Gdańskim Zespole Instrumentów Dętych zwanym także Gdańskim Oktetem Dętym i w innych składach kameralnych. Recenzenci wielokrotnie podkreślali pozytywny wpływ tych koncertów na poziom gdańskich orkiestr.


Józef Raatz kilkadziesiąt razy wystąpił w roli solisty grając z orkiestrami symfonicznymi w Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy, z Polską Filharmonią Kameralną, z Toruńską Orkiestrą Kameralną, z Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum” we Wrocławiu, ze Słupską Orkiestrą Kameralną, mając w repertuarze kilkanaście pozycji ze światowej literatury przeznaczonej na obój z orkiestrą. Pierwszy występ w tej roli odbył się w roku 1970 z orkiestrą POiFB (A. Milwid – J. Krenz – Sinfonia concertante na obój z orkiestrą).

Wykonał kilkadziesiąt recitali solowych z towarzyszeniem fortepianu, klawesynu czy organów.

Pracując zarówno na etacie I oboisty Opery czy Filharmonii Bałtyckiej, współpracuje jednocześnie ze Słupską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną, Scholą Cantorum Gedanensis, Capellą Gedanensis, Orkiestrą Teatru Muzycznego w Gdyni, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Pilską Orkiestrą Klasyczną, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy.

Odbył około 100 zagranicznych tournee artystycznych z orkiestrami Opery Bałtyckiej, Filharmonii Bałtyckiej, Opery Krakowskiej, Opery Bydgoskiej, Słupskiej Orkiestry Kameralnej, Filharmonii Olsztyńskiej, z zespołem „Capella Gedanensis”, z Orkiestrą Kameralną Wojciecha Rajskiego.

Występuje na wielu liczących się festiwalach i w cyklach muzycznych takich jak: Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Musica nos unit” w Gdańsku, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pelplinie, Łódzkie Spotkania Kameralne, Koncerty Jubileuszowe Akademii Muzycznej w Gdańsku (50-lecie), „Akademia Muzyczna w Politechnice”, Muzyka w Zabytkach Gdańska, Filharmonicy w Ratuszu, Koncerty na Kamiennej Górze w Gdyni, „Goście Scholi Cantorum”.

Dokonał wielu prawykonań oraz nagrań radiowych i płytowych, głównie muzyki kameralnej.