W roku 1996 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie wiolonczeli prof. Krzysztofa Sperskiego. W latach 1991-1994 był laureatem czterech kolejnych edycji konkursów organizowanych przez Katedrę Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Gdańsku. Za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne otrzymał w roku 1995 stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W tym samym roku otrzymał również stypendium Medyceuszy Gdańskich.
Swoje umiejętności w grze na wiolonczeli poszerzał na wielu Międzynarodowych Kursach Muzycznych pod kierunkiem tak znakomitych pedagogów jak: S. Firlej, R. Jabłoński, P. Leisegang, W. Boettcher, A. Noras, M. Czajkowska, M. Strauss. Przez cały okres studiów poszerzał swoją wiedzę praktyczną i teoretyczną w dziedzinie muzyki kameralnej w klasie prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Już w czasie studiów rozpoczął pracę w trio fortepianowym „Trio Melankolic”. Jednym z ważniejszych sukcesów zespołu było zdobycie w Gdańsku w roku 1997 drugiego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa. Zespół zapraszany był na prestiżowe festiwale takie jak: Festiwal Wyższych Szkół Muzycznych w Hamburgu, XV Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów Tarnów ‘97”, „Tenby Arts Festival” w Wielkiej Brytanii, VIII Ogólnopolski Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych w Katowicach. W roku 2001 wraz ze skrzypaczką – Karoliną Piątkowską i pianistką Izabelą Paszkiewicz-Posańską utworzył trio fortepianowe, które po trzymiesięcznej współpracy otrzymało w Krakowie pierwszą nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego. Występ konkursowy został zarejestrowany na wydanej w roku 2001 płycie.
W programach koncertowych Tadeusza Samerka bardzo ważną pozycję zajmuje muzyka współczesna. Szczególnie bogaty zbiór utworów powstał w efekcie współpracy z kompozytorem Markiem Czerniewiczem. Obok miniatur na wiolonczelę i fortepian, „Il Monte di San Michale” na wiolonczelę i taśmę pojawiła się też kompozycja zatytułowana: „Lux aeterna” na wiolonczelę, fortepian, taśmę oraz trzy filmy (stworzone m.in. przez Macieja Chojnackiego). Kompozycja prezentowana była m.in. w Estonii i na festiwalu „Zdarzenia” w Tczewie. Ostatni efekt współpracy T. Samerka z M. Czerniewiczem to kompozycja „Miserere-Medytacja” na wiolonczelę i orkiestrę kameralną, której prawykonanie miało miejsce w roku 2006. Na festiwalach i koncertach poświęconych muzyce współczesnej T. Samerek wykonywał utwory innych wspaniałych kompozytorów, przygotowując się z nimi wspólnie do prezentacji. Byli to m.in. Elżbieta Sikora, Helena Tulve, Andrzej Cwojdziński, Wojciech Blecharz (prawykonanie), Paweł Mykietyn (prawykonanie), Thüring Bräm czy Andrzej Nikodemowicz. W czerwcu 1998 r. razem z kwartetem smyczkowym Art–Ton T. Samerek dokonał wraz z Trio Jazzowym Leszka Kułakowskiego nagrania płyty pt. „Katharsis”. Płyta zajęła pierwsze miejsce w rankingu czasopisma „Jazz Forum”.
W roku 1995 rozpoczął pracę w Akademii Muzycznej na stanowisku asystenta – stażysty pod opieką prof. Romana Sucheckiego. Od roku akademickiego 1996/1997 kontynuował pracę w Akademii Muzycznej w Gdańsku na stanowisku asystenta w klasie wiolonczeli prof. Krzysztofa Sperskiego, prof. Romana Sucheckiego oraz w klasie kameralnej prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Od 2002 zatrudniony jest w Akademii Muzycznej w Gdańsku na stanowisku adiunkta w klasie wiolonczeli oraz kameralistyki. W lutym 2012 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego, zaś 21 lipca 2020 r. Prezydent RP nadał mu tytuł profesora sztuki. Obecnie jest członkiem Rady Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na kadencję 2021-2025. Funkcję tę sprawował także w kadencji 2019-2020.
W czerwcu 2000 r. nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku ukazała się książka zatytułowana „Chopin-Schumann u źródeł romantycznych inspiracji”, której T. Samerek jest współautorem. Z kolei w roku 2011 to samo wydawnictwo wydało nową książkę autorstwa T. Samerka pt. „Akordy sukcesu i pasaże tęsknoty. Enneagram kluczem do interpretacji sonat wiolonczelowych F. Chopina i A. Tansmana”. Do publikacji dołączona została płyta wraz z nagraniem wyżej wymienionych utworów, dokonanym przez duet Tadeusz Samerek – wiolonczela oraz Anna Prabucka-Firlej – fortepian.
tadeuszsamerek.pl
aktualizacja: 4.01.2021